Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogstiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Verkennen we onze invloed binnen onderwijslogistieke ketens.
  • Leren we hoe we onze standpunten vanuit onze rol als onderwijslogistieke expert kunnen overbrengen en laten gelden.
  • Leren we onze eigen communicatiestijl en die en die van anderen.
  • Bekijken we hoe we meer en betere resultaten kunnen behalen door efficiënt onze tijd in te delen en frustratie beheersbaar te houden.

Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogstiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Verkennen we onze invloed binnen onderwijslogistieke ketens.
  • Leren we hoe we onze standpunten vanuit onze rol als onderwijslogistieke expert kunnen overbrengen en laten gelden.
  • Leren we onze eigen communicatiestijl en die en die van anderen.
  • Bekijken we hoe we meer en betere resultaten kunnen behalen door efficiënt onze tijd in te delen en frustratie beheersbaar te houden.

Module Onderwijsplanning

Sinds de opkomst van nieuwe systemen voor het plannen van het onderwijs, zijn er meer mogelijkheden om ons onderwijs te plannen, analyseren, roosteren tot zelfs capaciteit berekeningen te doen. Dit heeft een verandering van de functie teweeg gebracht en kunnen roostermakers meedenken met het onderwijs om het onderwijs efficiënt te laten plaatsvinden.

Onderwijsplanners zijn de adviseurs voor het onderwijs op het gebied van onderwijslogistiek. Hybride onderwijs, faciliteiten efficiënt gebruiken, analyses beoordelen en nog veel meer. De data ligt binnen handbereik en de interpretatie van deze gegevens kan leiden tot ondersteuning van het onderwijs. Weten welke informatie uitgevraagd moet worden en knelpunten zien die het onderwijs kunnen helpen om beslissingen te maken.

Tijdens deze module gaan we bezig met praktijkvoorbeelden die ons helpen beter in onze functie te komen. Door middel van deze praktijkvoorbeelden komen meerdere onderwerpen aan bod en ga je actief bezig om vaardigheden te oefenen die je rol als onderwijsplanner en adviseur kunnen ondersteunen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:​

  • Kijken we naar communicatie in de rol als onderwijsplanner en adviseur van het onderwijs​.
  • Ervaar je actuele thema’s in onderwijsplanning​.
  • Denken we na over het plannen van onderwijs​.
  • Bespreken we verantwoordelijkheden en eigenaarschap​.

Verken je hoe je een centrale factor kan zijn in het onderwijslogistieke proces.

Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogstiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Verkennen we onze invloed binnen onderwijslogistieke ketens.
  • Leren we hoe we onze standpunten vanuit onze rol als onderwijslogistieke expert kunnen overbrengen en laten gelden.
  • Leren we onze eigen communicatiestijl en die en die van anderen.
  • Bekijken we hoe we meer en betere resultaten kunnen behalen door efficiënt onze tijd in te delen en frustratie beheersbaar te houden.

Module Onderwijslogistiek

Onderwijslogistiek: de basis

Onderwijslogistiek omvat het organisatie proces vanaf het oriënteren op een studie tot het afstuderen van een student. De systemen en het organiseren van het onderwijs ondersteunen het traject van de student. Onderwijslogistiek bestaat uit een keten van processen die alle afdelingen overstijgt waarin samenwerking en communicatie staat voor de kwaliteit van het proces.

Tijdens deze module ga je interactief bezig met de basis van onderwijslogistiek, verken je onderwijslogistieke modellen en het plan- en roosterproces en ervaar je waarom je als planner een belangrijke rol speelt om onderwijs mogelijk te maken.

Onderwijslogistiek bestaat uit processen die beginnen bij de oriëntatie van een student tot het afstuderen. Uit welke principes bestaat onderwijslogistiek en hoe kan keten denken je ondersteunen bij het plannen van onderwijs en/of tentamens? Tijdens deze module ga je de basis van onderwijslogistiek verkennen en krijg je antwoord op bovenstaande vragen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Onderzoeken we de basisprincipes van onderwijslogistiek.
  • Bespreken we het nut en de noodzaak van keten denken.
  • Herkennen we hoe keten denken vertaalt kan worden naar plannen in het onderwijs.
  • Vergelijken en passen we het plan- en roosterproces toe.

Module Nederlands Onderwijssysteem

Het Nederlandse onderwijssysteem.

Wij hebben allemaal onze eigen route in het Nederlandse onderwijssysteem afgelegd, maar deze route is voor iedereen weer anders.

Het onderwijs is constant in beweging om af te stemmen op studenten, het werkveld, onderwijsontwikkelingen en de maatschappij.

Tijdens deze workshop gaan we de basis en de ontwikkelingen van ons Nederlandse onderwijsstelsel verkennen, krijg je inzicht in de structuren en opbouw binnen onderwijsinstellingen en leggen we een link tussen het onderwijs en de logistiek!

Het onderwijssysteem is continue in beweging om af te stemmen op maatschappelijke veranderingen, beleid, en behoeftes. Omdat ons onderwijs relatief vrij ingericht mag worden, brengt dit mee dat er verschillen in onderwijsinstellingen zit.

Toch moet elke onderwijsinstelling aan bepaalde eisen voldoen en dit heeft een effect op hoe wij het onderwijs organiseren. Het is een constante cyclus van evaluatie en verandering en dit vraagt een kritische houding en flexibiliteit van onderwijslogistieke medewerkers.

Deze module is samengesteld om meer inzicht te geven in het Nederlandse Onderwijssysteem en maakt daarna de koppeling met de onderwijslogistiek. Voortgezet Onderwijs, Middelbaar Beroepsonderwijs, Hoger beroepsonderwijs en Universiteiten hebben allemaal een eigen aanpak, doel en structuur. De factoren die op deze onderwijsinstellingen van toepassing zijn en een effect kunnen hebben, worden verkend in deze module.

Daardoor kan het je een perspectief bieden waarom er bepaalde beslissingen gemaakt worden of welke ontwikkelingen er nog aan gaan komen die een effect hebben op jouw werk als medewerker in de onderwijslogistiek.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Ervaar je hoe het onderwijs in Nederland er uit ziet​.
  • Gaan we het Nederlands onderwijsstelsel bekijken​.
  • Kijken we naar ontwikkelingen in het onderwijs en hoe je hier op kunt anticiperen.
  • Gaan we een link leggen tussen het Nederlandse onderwijssysteem en onderwijslogistiek.

Module Onderwijsplanning

Sinds de opkomst van nieuwe systemen voor het plannen van het onderwijs, zijn er meer mogelijkheden om ons onderwijs te plannen, analyseren, roosteren tot zelfs capaciteit berekeningen te doen. Dit heeft een verandering van de functie teweeg gebracht en kunnen roostermakers meedenken met het onderwijs om het onderwijs efficiënt te laten plaatsvinden.

Onderwijsplanners zijn de adviseurs voor het onderwijs op het gebied van onderwijslogistiek. Hybride onderwijs, faciliteiten efficiënt gebruiken, analyses beoordelen en nog veel meer. De data ligt binnen handbereik en de interpretatie van deze gegevens kan leiden tot ondersteuning van het onderwijs. Weten welke informatie uitgevraagd moet worden en knelpunten zien die het onderwijs kunnen helpen om beslissingen te maken.

Tijdens deze module gaan we bezig met praktijkvoorbeelden die ons helpen beter in onze functie te komen. Door middel van deze praktijkvoorbeelden komen meerdere onderwerpen aan bod en ga je actief bezig om vaardigheden te oefenen die je rol als onderwijsplanner en adviseur kunnen ondersteunen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:​

  • Kijken we naar communicatie in de rol als onderwijsplanner en adviseur van het onderwijs​.
  • Ervaar je actuele thema’s in onderwijsplanning​.
  • Denken we na over het plannen van onderwijs​.
  • Bespreken we verantwoordelijkheden en eigenaarschap​.

Verken je hoe je een centrale factor kan zijn in het onderwijslogistieke proces.

Module Proces en Kwaliteitsmanagement

Sinds de opkomst van nieuwe systemen voor het plannen van het onderwijs, zijn er meer mogelijkheden om ons onderwijs te plannen, analyseren, roosteren tot zelfs capaciteit berekeningen te doen. 

Procesmanagement bevat het analyseren en eventueel verbeteren van individuele processen om uiteindelijk de kwaliteit te verbeteren. Kwaliteitsmanagement omvat het doelgericht managen van een continu proces om de kwaliteit blijvend te verhogen en de prestaties van de organisatie structureel te verbeteren.

Deze module geeft je kennis van en inzicht in de betekenis van kwaliteits- en procesmanagement voor jouw onderwijsinstelling en reikt je de vaardigheden aan om de kwaliteitszorg te verbeteren en om te gaan met de dynamiek binnen onderwijslogistieke processen.  

Tijdens deze module maken we kennis met verbetermethoden die gebruikt kunnen worden in een organisatie. Deze methoden helpen je gefaseerd kijken naar een proces om de juiste acties te kunnen vaststellen naar verbetering. Deze methoden worden toegepast op praktische situaties in onderwijslogistieke context.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:​

  • Verkennen we het concept procesmanagement​.
  • Bekijken we hoe we processen in kaart brengen​​.
  • Identificeren we de verspillingen in een proces​.
  • Verkennen we het concept kwaliteitsmanagement​.
  • Gaan we een fictief roosterproces verbeteren.

Module Roostering

Een belangrijk eindstation voor het plan- en roosterproces! Als roosteraar ben jij de belangrijke uitvoerende factor voor het product die studenten en docenten te zien krijgen. Dit is een rol die vaak ongezien blijft, maar uitermate belangrijk voor het proces. Tijdens het maken van conceptroosters en het opleveren van eindroosters is de roostermaker de puzzel aan het oplossen tussen docentenbeschikbaarheid, studentenaanwezigheid, faciliteiten en volgordelijkheid van lessen. Dit is niet altijd een makkelijk proces en wijzigingen komen vaak aan bod, omdat het onderwijs constant in beweging is.

Als roostermaker ben je constant in gesprek met het onderwijs om een passend en wenselijk rooster te publiceren. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Door een proactieve houding te nemen in plaats van reactief, zorgen we ervoor dat de wens van docenten en studenten meegenomen wordt, zonder dat je eigen werkdruk verhoogd.

Tijdens deze module gaan we door praktische voorbeelden bezig met onderwerpen zoals effectief communiceren, inzicht krijgen in lopende processen en voorbereiden op informatie die nog gaat komen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

 

  • Denken we na over concepten die het ideale rooster kunnen vormen.
  • Beoordelen we rooster verzoeken op complexiteit, betekenis en consequentie.
  • Kijken we naar het voorbereiden van complexe gesprekken.
  • Gaan we zelfs spelenderwijs bezig met een rooster!

Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogistiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

Onze opdrachtgevers

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de Senz Interim nieuwsbrief.

Please wait...

Hartelijk dank voor het aanmelden op de nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Er is een bevestigingsmail naar u verzonden. Deze moet u eerst bevestigen voordat u mails van ons zult ontvangen.